Navigace Garmin Edge 1050: Jasná volba pro nejnáročnější cyklisty

Garmin Edge 1050, nejnovější cyklistická navigace od Garminu, slibuje revoluční zážitek pro všechny cyklisty. V našem předchozím článku jsme se zaměřili na představení tohoto modelu, který okamžitě zaujal svou technologickou pokročilostí a funkcemi. Tentokrát jsme měli možnost navigaci důkladně otestovat v praxi, a přinášíme vám komplexní recenzi založenou na našich zkušenostech z několikadenního testování. Podívejte se, jak Garmin Edge 1050 obstála v různých podmínkách a co všechno nabízí.

1050-1

Efektní design

Garmin Edge 1050 zaujme hned po vybalení. Díky použitému displeji je ve vypnutém stavu navigace celá leskle černá, výrobce si pohrál i s tvarováním hran a celkový výsledek je esteticky působivý, elegantní a moderní. Pokud vnímáte svoje kolo jako designovou záležitost, bude vás 1050 asi svádět k nepoužití ochranného silikonového pouzdra. V přímém srovnání dává ostatním modelům jasně najevo, že právě ona je „luxusním kouskem“.

Krokem zpět se může zdát při pohledu na zadní stranu použití plastového úchytu držáku. Edge 1040 má tento úchyt z kovu. Jenže u 1050 je po vzoru loni uvedených modelů 540/840 při poškození měnitelný, což je velkou výhodou. Díl je tak pro všechny tři modely stejný a ze stejného materiálu. Design se projevil pozitivně na umístění tlačítek Lap a Start/Stop, ty jsou umístěny na skosených rozích a jsou tak lépe dostupné. Naopak v oblasti displeje praktičnost designu ustoupila a aplikace tvrzeného ochranného skla bude díky skosení a zakřivení hran komplikovanější, ochranné sklo bude působit trochu rušivě a bude náchylnější ke stržení, navíc nepůjde nalepit až do krajů.

Po debatě s naším technikem jsme dospěli k názoru, že reálně použitelná bude pouze gelová ochrana proti jemnému poškrábání, kterou aplikujeme u hodinek se zakřiveným displejem.

potok

Plné barvy za všech světelných podmínek 

Edge 1050 je jako vůbec první cyklonavigace od Garminu vybavena LCD displejem z tekutých krystalů o úhlopříčce 3,5 palce a rozlišením 480 x 800 pixelů. Displej slibuje vynikající čitelnost za všech světelných podmínek. Vysoké rozlišení zajišťuje detailní zobrazení map a dalších informací, což výrobci umožnilo výrazně vylepšit grafiku většiny datových polí. Právě nasazení tohoto displeje je klíčovou změnou proti všem modelům, které jsme si dosud na kolo mohli pořídit.

Před testem jsem se trochu obával, jaká bude realita a jak se bude displej chovat na prudkém slunci nebo jak bude zvládat přechody mezi různými světelnými podmínkami. I špičkové mobilní telefony mají s tímto někdy problémy. Praxe ukázala lepší výsledek, než jsem čekal. A to jsem zažil silné horské slunce, standardní podmínky, kdy bylo pod mrakem, jízdu v prudkém dešti a bouřce nebo průjezdy tunelem. A Za celou dobu nenastala situace, kdy by měl displej horší čitelnost než úsporný transflektivní displej ostatních modelů řady Edge nebo konkurence.

Naopak v naprosté většině podmínek je jas i kontrast výrazně lepší, vše navíc podtrhuje vyšší rozlišení. Kdo mě zná, ví že jsem někdy až moc velký zastánce právě úsporných transflektivních displejů, u hodinek mám stále tendenci se trochu bránit zvláště v létě modelům s Amoled displejem. U Edge 1050 ale nemám k displeji námitek a spíš si říkám, proč tahle změna nepřišla dřív.

Proč Garmin nepoužil Amoled displej ale LCD? 

Amoled displeje používané v hodinkách jsou lehčí, v určitém barevném podání dokáží být úspornější a mají širší pozorovací úhel. Zobrazují kontrastní černou barvu, protože pro zobrazení černé barvy jsou jednotlivé pixely vypnuty. Naopak problematické je pro ně zobrazení světlých obrazových schémat, při kterých dochází k rychlejšímu opotřebení a může dojít k dřívějšímu efektu „vypálení“, což je jedna z jejich negativních vlastností.

Naproti tomu LCD (Liquid Crystal Displej) dokáže být v některých případech kontrastnější na přímém slunci, má delší životnost a nemá problém se zobrazením světlých nebo bílých barevných schémat, které jsou u navigace používány. Vyšší spotřeba se při velikosti akumulátoru v navigaci neprojevuje tak kriticky, jako by se projevovala u hodinek.

A jaký je tedy technický rozdíl proti dosavadním modelům s MIP Transflektivním displejem?

Transflektivní displej kombinuje vlastnosti reflexního a transmisivního displeje.

Funguje na principu odrazu okolní světlo zpět k uživateli, což zvyšuje čitelnost na přímém slunci. K tomu má podsvícení pro špatné světelné podmínky. Výhodou je výborná čitelnost na přímém slunci a energetická úspornost. Nevýhodou jsou méně živé barvy než u jiných technologií a často používané menší rozlišení.  

Pokud to velmi zjednoduším, úsporné transflektivní displeje zobrazují obsah trvale bez nutnosti dodatečného podsvícení. To používají hlavně při horších světelných podmínkách, naopak při jasném denním světle nebo přímém slunci ho téměř nemusí používat. LCD podobně jako Amoled pro zobrazení obsahu podsvícení potřebuje. A čím jsou světelné podmínky lepší nebo na něj dopadá přímé sluce, tím silnější podsvícení vyžaduje, aby okolní světlo „přetlačil“. Pokud se podsvícení zcela vypne, displej na rozdíl od transflektivního panelu nezobrazí nic. 

hory-pozadi

Dostatečná výdrž i při maximálním zatížení

Výdrž baterie bude jedno z hlavních témat v rámci internetových diskuzí, jedni budou říkat, že je v pohodě, druzí budou srovnávat s Edge 1040 Solar a novinku zatracovat. Jenže srovnání není úplně jednoznačné a záleží na mnoha faktorech a stylu použití. I proto jsem se v testu na tuto problematiku zaměřil. Výrobce udává rozpětí výdrže 20 až 60 hodin, velmi seriózně uvádí i příkladové studie v tabulce, kterou najdete na konci tohoto článku. Jaké faktory reálnou výdrž ovlivňují a jaká je moje zkušenost? 

Co vše výdrž ovlivňuje? 

Nastavení satelitních systémů – na výběr je samotná GPS, všechny dostupné satelitní systémy, všechny satelitní systémy s více pásmy. A potom automatický režim. Ten dává ve většině případů největší smysl, kdy si navigace příjem reguluje sama podle potřeby. Pouze v případě, kdy chcete mít co největší jistotu přesnosti a eliminace výpadků signálu a nevěříte automatice, použijete nejlepší režim. Naopak, pokud budete mít pocit, že potřebujete šetřit energií, přiškrtíte „1050“ jen na samotné GPS. 

Počet a typ připojených snímačů – není toho málo, co lze k přístrojům Edge připojit přes Bluetooth nebo ANT+. Snímač tepové frekvence, snímače rychlosti a kadence, dálkové ovládání, systém řazení kola, wattmetry, cyklistický radar Varia, ovládat lze také přední svítilnu Varia. Všechna tato připojená zařízení mají vliv na spotřebu energie z akumulátoru. Zvláště radar v závislosti na množství upozornění na projíždějící auta spotřebu ovlivňuje poměrně znatelně. Ale za tu bezpečnost a pohodu při jízdě to rozhodně stojí. 

Propojení s chytrým telefonem – vliv na spotřebu má samozřejmě i kontinuální propojení s chytrým telefonem, zvláště potom jak hodně je toto propojení využíváno. Především množství chytrých oznámení a potom funkce jako je LiveTrack nebo GroupRide, při kterých dochází přes mobilní telefon k souvislému sdílení polohy.

Množství našich interakcí – to, jak často během jízdy zaměstnáme systém navigace různým přepínáním a ovládáním má samozřejmě také svůj vliv. 

Aktivní navigace – při použití navigování a vykreslování mapové obrazovky dochází také ke zvýšenému odběru energie. 

Nastavení displeje a světelné podmínky – tady se dostáváme k zásadnímu bodu. Lze nastavit plnou automatiku, kdy si Edge pomocí světelného čidla podsvícení upravuje, můžeme zachovat automatický režim, ale lze mu určit pomocí ovládací lišty minimální míru podsvícení nebo můžeme podsvícení nastavit manuálně. Další parametr je doba podsvícení, tedy čas, po který displej svítí od našeho posledního povelu. K dispozici je 5, 10, 15, 30 vteřin nebo trvalé podsvícení. U navigací s transflektivním displejem kromě jízdy za šera nebo úplné tmy nemá význam trvalé podsvícení, které výdrž těchto navigací významně snižuje. U Edge 1050 je to naopak jediný způsob, jak vidět trvale zobrazovaná data. A baterie s vysokou kapacitou je na to připravena. 

Aktivace úsporného režimu – úsporný režim lze aktivovat a dále definovat v menu. Pokud jej aktivujeme, můžeme jednotlivě aktivovat nebo deaktivovat tyto možnosti a podle toho výdrž baterie prodloužit: snížit podsvícení, skrýt mapu, vypnout trvalé podsvícení, nastavit satelitní systémy.

revoluce-priprava

Jaké nastavení jsem používal při testování? 

Jednoduše řečeno, to nejméně úsporné! Chtěl jsem zjistit, co Edge 1050 zvládne při maximálním zatížení a nejlepším uživatelském komfortu. 

Vždy jsem měl připojen iPhone, hrudní pás HRM Pro, oboustranné wattmetry Rally XC200, snímač rychlosti a radar Garmin Varia 515. 

Kromě jedné jízdy v dešti a bouřce jsem jezdil za plného denního světla a poměrně silného slunce v horách, většina jízdy byla na otevřených úsecích mimo lesy. 

Nastaveno jsem měl trvalé svícení displeje s automatickou regulací, kdy se jas většinou pohyboval mezi 60-90 %.  Záměrně jsem měl zapnutý nejvýkonnější profil GPS (všechny systémy a více pásem). Zapnutou jsem měl funkci LiveTrack pro sdílení polohy. Na silnici byl poměrně hustý provoz aut a motorek, takže radar se téměř nezastavil s hlášením. A jako bonus jsem si pustil navigaci včetně hlasových informací. Nemalý byl také počet mých zásahů do systému ve snaze neustále něco slevovat a studovat. Při těchto jízdách si Edge 1050 ubrala z kapacity baterie 6,5-6,8 % za hodinu.  

V tomto případě by tedy výdrž padala k 15 hodinám, ale neumím si úplně představit náročnější provozní podmínky. 

V druhém typu jízd jsem Edge 1050 ulevil v tom, že jsem nepoužíval navigování, satelitní systémy jsem nastavil na automatiku a nepoužíval jsem LiveTrack. Telefon byl ale připojen včetně zapnutých notifikací, stejně tak všechny snímače. A v tomto případě se spotřeba pohybovala někde na úrovni 5 % za hodinu. I tak se jednalo o poměrně zásadní vytížení a většina uživatelů bude k systému šetrnější. 

Udávané spotřeby mohou být zkresleny zaokrouhlením, délka používání byla 2,5 - 3 hodiny denně pod dobu 5 dní. Nestandardní bylo také množství mých zásahů do systému. 

Můj odhad je, že při komfortním nastavení, připojení 2-3 snímačů a telefonu se bude výdrž pohybovat mezi 20-25 hodinami. Osobně odmítám přistoupit na režim zhasínání displeje, ale věřím, že se najde dost uživatelů, kteří takto budou jezdit. V tom případě výdrž vyletí klidně nad 40 hodin. 

V následujících dnech recenzi aktualizujeme o další jízdy s různou kombinací připojených snímačů nebo zcela bez nich.

na-ceste

Hlasové povely a informace nejen při navigování 

Tady by se dalo říct, že někdo „objevil Ameriku“, ale až dosud se zabudovaný reproduktor v cyklistických navigacích nepoužíval. Bylo nutné si vystačit pouze s vizuálním upozorněním a pípáním. Ať již byl důvod jakýkoliv, Edge 1050 tuto situaci mění a přináší na trh funkci, kterou asi více než sportovní jezdci ocení turisté. Maximální hlasitost je dostatečná, čeština je k dispozici a podobně jako v autě vám při jízdě může informace „vyprávět“ muž nebo žena. Zvuk lze přepnout případně do telefonu a z něho do sluchátek. Přímé propojení se sluchátky jsem neobjevil. 

Kromě navigačních povelů si lze zvolit mnoho dalších hlasových hlášek týkajících se mezičasů, rychlosti, alarmů na tepovou frekvenci a podobně. Upozorňující tóny jsou potom znělejší a výraznější než monotónní pípání u ostatních modelů. Stejně jako u hlasových povelů lze nastavit hlasitost upozornění. 

Při puštěné navigaci jsem měl hlavně ze začátku občas pocit, že toho mluvení je až dost … za 200 metrů odbočte … za 50 metrů odbočte …  nyní odbočte …, ve výsledku to ale vnímám pozitivně, protože při jízdě v místech, kde jsem to neznal jsem se více soustředil na jízdu a bezpečnost než na sledování displeje. Je možné že jsem neobjevil nebo výrobce v rámci aktualizace umožní nějaké detailnější nastavení i pro tyto funkce.   

Důraz na bezpečnost a zvonek 

Ano, Edge 1050 má zvonek! A funguje. Nenašel jsem ovládání jeho intenzity, když jsem ho zkoušel v práci, měl jsem obavu, jestli bude intenzita dostatečná. Při vyzkoušení na cyklo stezce jsem se přesvědčil, že intenzita je dostatečná. Opakovaně jsem „lekal“ skupinky chodců s potřebou se pohybovat ve čtyřstupu, bruslaře učící se kličkovat ze strany na stranu nebo pobíhající děti jejichž rodiče měli důležitější práci se sledováním telefonu. Na vzdálenost cca 15 metrů každý reagoval otočením se a uhnul na stranu. 

Funkce zvonku se vyvolá klepnutím na spodní část displeje, kdy se zobrazí jeho ikona, kterou následně stisknete. Od poslední aktualizace lze použít také programovatelné tlačítko na dálkovém ovládání Garmin, které je volitelným příslušenstvím. 

Další novou bezpečnostní funkcí je možnost sdílení události nebo nebezpečí na trati v rámci GroupRide, kdy můžete upozornit kamarády. Ikonka této funkce se vyvolá stejně jako zvonek. Tuto funkci jsem zatím nezkoušel, takže zkušenosti případně doplníme v aktualizaci této recenze. 

Edge 1050 samozřejmě nabízí i další známé prvky pro bezpečnost, jako je detekce nehody, odeslání nouzové zprávy nebo sdílení polohy v již zmíněné funkci LiveTrack.

Upozorní vás také na ostré zatáčky nebo dokonce úsek nezpevněné cesty.

Bezkonkurenční uživatelský komfort 

V této kapitole se dostávám k dalšímu zásadnímu bodu. Uživatelský komfort může být totiž pro majitelé starších, ale stále současných modelů tím jazýčkem na vahách, který je přiměje k upgradu na nejnovější model. Garmin logicky využil vyšší rozlišení a svítivost displeje pro vytvoření příjemnějšího uživatelského prostředí ať již při jízdě nebo nastavování. A nejde jen o efektní grafické prvky, ale hlavně o přehlednost ovládání a již zmíněnou perfektní čitelnost. 

Velmi zjednodušeně lze říct, že Garmin zachoval zdařilou logiku menu a ovládání svého roky laděného systému a přidal k němu více vizuální vlídnosti. Pokud bude Edge 1050 vaší první navigací, nebude vám připadat rozdíl mezi ovládáním vašeho telefonu a 1050 tak velký jako u ostatních modelů. 

uzivatelsky-komfort

Přenos snímačů a profilů aktivit 

S touto možností přišel Garmin již před delší dobou a platí pro starší modely. Pokud již nějaký Edge používáte a pořídíte si nový, snadno si přenesete nastavení profilů a spárování snímačů ze staršího zařízení. Lze to udělat při prvním nastavení nového zařízení, ale také kdykoliv dodatečně z aplikace Connect. Pouze u radaru se mi stalo, že jsem jej musel před jízdou přiřadit mezi aktivní snímače. 

Nastavovat v aplikaci nebo v zařízení? 

Nefunguje 100 % dualita nastavení. Některé funkce lze nastavit pouze v zařízení a některé pouze v aplikaci, pro většinu platí ale obě možnosti. Mohu ale říct, že dost funkcí, které jsem si zvyknul u 1040 nastavovat v telefonu u 1050 nastavuji komfortně přímo v navigaci. Například hlasové funkce je možné nastavit ale pouze v aplikaci, v přístroji jsem je zatím nenašel. 

Nastavení datových obrazovek 

Tohle je přesně ten případ, kdy jsem se vrátil s nastavením přímo do zařízení. U Edge 840 a 1040 jsem měl k nastavení některých podřazených a podmíněných obrazovek trochu výhrady. U 1050 je vše velmi přehledné, jednotlivé obrazovky si rolujete v náhledu, můžete je zapnout, vypnout, upravit počet datových polí a ty následně upravit. Je to velmi přehledné. Navíc pokud vybíráte grafická pole, vidíte hned jejich náhledy, jak budou reálně vypadat po aktivaci. V tomhle se jedná o velký posun k lepšímu.  

datove-obrazovky

Menu stručných doplňků a ovládacích prvků 

Zde je situace podobná jako u datových obrazovek. Povedená grafika a přehlednost je proti starším modelům jako z jiného světa. Možná to v celkovém výsledku nehraje tak významnou roli, ale já jsem za to rád. Za těch několik dní co mám možnost 1050 používat jsem se přistihnul, že na různé souhrny a data se dívám častěji přímo v navigaci než v telefonu pokud ji mám zrovna po ruce.  

Garmin PayŘíkám si proč ne, asi to není funkce, bez které bych se v navigaci neobešel, protože ji mám v hodinkách a na kolo jezdím s telefonem, ale věřím, že pro někoho to může být přínosem. Ze zkušenosti vím, že je mnoho cyklistů, kteří zatím nepoužívají hodinky od Garminu, ale cyklistické vybavení ano. A možná právě na ně výrobce míří. 

100 % konektivita | K Edge 1050 lze připojit snad úplně vše co má konektivitu Bluetooth Smart nebo ANT+. Neplatí to pouze o snímačích značky Garmin. Pokud používáte hrudní pás nebo wattmetry jiné značky, Edge 1050 si s nimi poradí. To stejné platí i o starších snímačích, které máte doma od dnes již historických zařízením typu Edge 500, 800 nebo 1000 a všech novějších. 

Hmotnost 161g | Nárůst je proti Edge 1040 je zanedbatelných 28 g, které se navíc netočí, takže není jediný důvod to řešit. Hmotnost je logicky vyšší kvůli reproduktoru, větší baterce a možná displeji. Rozměry jsou téměř stejné jako u Edge 1040.

Srovnání s Edge 1040 

Edge 1040 zůstává stále aktuálním modelem a z hlediska tréninkových funkcí se 1050 téměř vyrovná. Zvláště verze 1040 Solar zůstane asi na dlouhou dobu přeborníkem ve výdrži baterie. 1050 ji ale utíká díky výše popisovanému uživatelskému komfortu, kvalitě displeje a chcete-li díky hlasové navigaci. Lze předpokládat, že aktualizace firmwaru některé rozdíly mezi těmito modely ještě prohloubí. 
 
Pokud 1040 vlastníte, je jen na vás, jestli si uděláte radost přechodem na novinku. Tvrdit, že je to nutný krok je nesmysl. Naopak 1040 díky ceně na trhu je stále a dlouho bude velmi zajímavou volbou pro mnoho nových zákazníků. 

srovnani

Plusy

  • Perfektní displej
  • Uživatelský komfort
  • Hlasová navigace a povely 
  • Design
  • Dostatečná výdrž bateri
  • Celkové sladění systému
  • Univerzální použitelnost pro sport i cykloturistiku

Mínusy

  • Zakřivený displej neumožní nalepení tvrzeného ochranného skla
  • Nekompromisní, ale odpovídající cena  

Náš názor  

Než jsem napsal tenhle odstavec, vedl jsem dlouhou debatu s naším technikem Lukášem a sbíral názory zákazníků, kterým jsem mohl navigaci ukázat na prodejně. Několika stálým, které řadím mezi zkušené uživatele a na kole stráví mnohem více času než já jsem zavolal a ptal se jich na názor na základě mých zkušeností. 

Kdybych chtěl být stručný a nekompromisní, opíšu pouze nadpis této recenze. Takhle to ale není. Pravdou je, že uživatelsky se jedná o největší posun za několik posledních generací řady Edge. Pokud nepočítám hlasovou navigaci a perfektní displej, což je velká změna, určitě zvláště z hlediska tréninkových funkcí a diagnostiky tréninku tady byly modely, které přinesly větší změny než současná novinka. Přechod z 1030 na 1040 byl z tohoto pohledu asi větší, průlomový byl přechod z modelů Edge 820 na 830 co se rychlosti systému a komfortu ovládání týká. Pravdou také je, že minimálně dvě poslední generace cyklopočítačů a navigací jsou na takové technické úrovni, že kompromisy, které musel uživatel snést u starších generací jsou minulostí. O to těžší je zaujmout náročného zákazníka. 

Čím tedy Edge 1050 podle nás boduje?  

Komplexností, vyvážeností, rychlostí systému a již několikrát zmíněným uživatelským komfortem. Tuhle navigaci si může koupit profesionální cyklista, ale i aktivní senior, který rád cestuje na elektrokole. Ani jeden z nich nevyužije vše, co „1050“ nabízí, ale ani jednomu nebude chybět nic z toho co potřebuje. Pokud pominu téměř nekonečnou výdrž Edge 1040 Solar, nevybavuji si funkci nebo parametr, který by byl u Edge 1050 horší než u kteréhokoliv jiného modelu. A tohle se Garminu povedlo opravdu na výbornou.