Jízda bez obav: Cyklistické radary Garmin Varia - přehled všech modelů
V tomto článku se podrobně podíváme na radary Garmin Varia, které jsou velkým přínosem pro zvýšení bezpečnosti cyklistů. Představíme vám všechny modely, jejich klíčové funkce a přínos, abyste mohli vybrat ten pravý pro vaše cyklistické dobrodružství.
Zpětný radar Garmin Varia nabízí cyklistům pokročilou ochranu tím, že vizuálně i zvukově upozorňuje na vozidla přibližující se zezadu na vzdálenost až 140 metrů. S úhlem záběru 220 stupňů poskytuje široké pokrytí okolí. Modely s integrovanou svítilnou zvyšují vaši viditelnost pro přijíždějící vozidla na vzdálenost až 1,6 kilometru, přičemž nabízí různé režimy svícení a blikání, které se adaptují na přítomnost vozidel. Speciální režim 'peloton' minimalizuje rušení ostatních jezdců při jízdě ve skupině.
Aktuálně dostupné modely
Aktuálně můžete vybírat ze čtyř modelů Garmin Varia, které jsou na českém trhu k dispozici s rozdílnou výbavou. Od základního modelu RVR 315, který nabízí funkci radaru, přes RTL 515 s integrovanou zadní svítilnou, až po RCT 715, model s radarem, svítilnou a zpětnou záznamovou kamerou. Pro majitele elektrokol je ideální volbou eRTL 615, kombinující radar a svítilnu.
Spárování s zobrazovacími zařízeními
Pro využití radarů Varia je nutné jejich spárování se zobrazovacím zařízením. Jednoznačně nejlepší uživatelský komfort poskytují cyklopočítače a navigace řady Garmin Edge, díky kterým můžete na displeji sledovat pohybující se „tečky“ symbolizující vozidla za vámi. Zobrazení je doplněné navíc pípnutím. Zohledněna je i rychlost blížících se vozidel. Alternativou jsou vybrané modely cyklistických hodinek Garmin. U nich je do jisté míry limitující velikost displeje. Pokud máte hodinky na ruce, lze nastavit vibrační upozornění.
V kombinaci s dalšími upozorněními, které můžete mít v hodinkách nastaveny (například mezičasy, pásmo tepové frekvence) může být takové použití někdy matoucí. Proto je vhodnější umístit hodinky na řídítka. Použití smartphonu s aplikací Varia představuje nouzovou variantu, jelikož nenabízí současné zobrazení radaru a jiných aplikací. K dispozici jsou ale již i aplikace třetích stran, kdy se údaje z radaru zobrazují do těchto aplikací, například Ride with GPS. Některá zařízení třetích stran mohou radar také podporovat, ale nemusí u nich být zaručena plná funkčnost.
Modely Garmin Varia
- Garmin Varia RVR 315: Je ideální volbou pro cyklisty, kteří hledají cenově dostupný a efektivní způsob, jak zvýšit svou bezpečnost na silnici. Díky hmotnosti pouze 51 gramů a kompaktní velikosti (výška pouze 72 mm) se jednoduše montuje na jakékoliv kolo. Přestože tento model neposkytuje funkci svítilny a tím přímo nezlepšuje viditelnost cyklisty pro okolní vozidla, jeho schopnost upozornit na blížící se auta zezadu je neocenitelná a činí z něj zásadní bezpečnostní prvek.
- Garmin Varia RTL 515: Nejpopulárnější model z celé nabídky. Efektivně kombinuje radarovou detekci vozidel s funkcí zadní svítilny a poskytuje tak ucelenou ochranu cyklistům. Jeho kompaktní design, s hmotností 71 gramů a výškou pod 10 cm, spolu s výhodným poměrem výkonu a ceny, z něj činí ideální volbu pro použití na všech typech kol.
- Garmin Varia RCT 715: Přináší stejnou radarovou a světelnou funkci jako jeho RTL 515, ale přidává funkci záznamové kamery, která dokumentuje dění za cyklistou a ukládá ho v 30 sekundových sekvencích. Funkce je určena pro záznam v případě dopravního incidentu, v takovém případě dojde k uzamčení záznamu pro snazší identifikaci vozidla, které nehodu způsobilo. Větší rozměry a hmotnost 147 g mohou být nevýhodou hlavně pro silniční cyklisty usilující o co nejnižší hmotnost svého kola.
- Garmin Varia eRTL 615: Speciálně navržen pro elektrokola, nemá vlastní baterii, místo toho se snadno připojí přímo k systému elektrokola pomocí odpovídajícího kabelu, který je nutné zakoupit zvlášť dle specifikace kola. Kombinuje funkci radaru a svítilny a je vždy připraven k použití bez nutnosti pravidelného dobíjení.
Umístění a příslušenství
Kam a jak se radar umísťuje? Součástí balení každého modelu je držák pro uchycení na kolo. Modely RVR315 a RTL 515 mají v základním balení lehký držák na sedlovku s třemi nástavci dle tvaru sedlovky. (od kulaté až po aero). Samotný držák se upevňuje pomocí gumičkového systému. Mnoho zákazníků se ptá, jestli s tímto držákem nehrozí ztráta radaru. Není třeba se obávat. Samotný radar se k držáku připevňuje pomocí standardního bajonetového uzávěru.
Varia RCT 715 obsahuje v balení držák, který funguje na stejném principu, vzhledem k hmotnosti tohoto modelu má i držák „bytelnější“ konstrukci a je těžší.
Varia eRTL 615 má v základním balení držák, který se umisťuje na konstrukci sedla. Samotný radar se k držáku přidělává na pevno, protože jej není nutné dobíjet. Stává se tak pevnou součástí kola včetně připojení na jeho systém.
Volitelné příslušenství
Pro modely 315 a 515 lze dokoupit pevný držák na kulatou sedlovku. Uchycení radaru je stejné, ale držák je k sedlovce uchycen objímkou dotaženou šroubky. Toto řešení je komfortnější, pokud máte víc kol a radar často přendáváte. Při odepínání a nasazování radaru nemusíte druhou rukou přidržovat držák. Nevýhodou ale je použitelnost pouze pro kulaté sedlovky s průměrem do 31,8 mm.
Pro modely 315, 515 a 715 je možné dokoupit držák na konstrukci sedla. Je to řešení pro sedlovky s atypickým nebo velmi aerodynamickým tvarem. Držák má nastavitelnou pozici a sklon.
Pro připojení eRTL 615 k elektrokolu jsou k dispozici několik verzí kabelu dle specifikace kola. USB-C, Bosch, Shimano nebo Yamaha.
Podívejte se i na náš článek o výběru dárků pro cyklisty.
Pohled z vlastní zkušenosti
"Radar používám čtvrtou sezónu, testoval jsem již první generaci RTL 500. Aktivně jsem používal předchozí verzi RTL 510, nyní mám RTL 515. Hlavní přínos vidím v tom, že jízda po silnici je s radarem klidnější, nemusím se tolik soustředit na to, co se děje za mnou a můžu si užívat samotnou jízdu. Pokud za sebou „cítím“ auto a nemám radar, mám tendenci se ohlížet, což sebou většinou přináší lehké a nebezpečné vybočení. Pokud mám radar, který mi zahlásí auto, jedu naopak co nejblíže krajnici a zcela rovně.
Při odbočování se samozřejmě ohlížím i když mi radar žádné auto nehlásí. Pokud ale vím, že se za mnou blíží auta, mohu podle toho přizpůsobit rychlost a odbočit až ve vhodnou chvíli. Radar používám i na horském kole, pokud vím, že alespoň krátká část trasy povede městem nebo po silnici."
RVR 315 | RTL 515 | RCT 717 | eRTL 615 | |
---|---|---|---|---|
Radar | Ano | Ano | Ano | Ano |
Zadní svítilna | Ne | Ano | Ano | Ano |
Zpětná kamera | Ne | Ne | Ano | Ne |
Rozměry | 40 x 72 x 20 mm | 98.6 x 19.7 x 39.6 mm | 106.5 x 42.0 x 31.9 mm | 41.2 x 77.7 x 20 mm |
Hmotnost bez držáku | 51 g | 71 g | 147 g | 50 g |
Výdrž baterie | 7 hodin | 6 hodin svícení 8 hodin peloton 6 hodin noční blikání 16 hodin denní blikání |
4 hodiny svícení nebo noční blikání 5 hodin peloton 6 hodin denní blikání (při záznamu v rozlišení 1080p) |
Nemá akumulátor, napájení ze systému elektrokola |